2- جهت جلوگيري كردن از نامناسب بودن رنگ نقشه چه اطلاعاتي نياز است ؟

 

ج: بايد رنگهاي اصلي را شناخت و بعد آنها را با جاهاي اصلي و مهم نقشه هماهنگ

 

كرد.

 

3- مثالي در خصوص نامناسب بودن رنگ نقشه بياوريد.

 

ج: نقاش نميتواند به طور مثال در يك نقشه اصفهان به جاي رنگهاي خانواده آبي

 

(رنگ سرد) از تناليته سرخ و گرم استفاده كند يا به جاي رنگهاي خانواده خاكي ،

 

صورتي ها را به كار ببرد.

 

4- نامناسب بودن قلم نقطه را شرح دهيد.

 

ج: اگر قلم نقطه نامناسب و از حد معمول ريزتر يادرشت تر باشد،در نهايت اثر بدي

 

روي نقشه خواهد گذاشت.

 

5- شرايط يك قلم خوب را شرح دهيد.

 

ج:قلم نقطه گذاري بايد داراي موهايي باشد كه هنگام نقطه گذاري نه زياد نرم باشد و

 

نه خيلي خشك ،تا انعطاف دست نقاش را كاملا روي كار انتقال دهد.

 

6- قلمهاي قلم زني به چند صورت است ،نام ببريد؟

 

ج:1- قلم هاي دست ساز 2- قلم هاي جديد كارخانه اي

 

7- رگ كاغذهاي شطرنجي با رج شمار 50،45،40،35،30،25 را به ترتيب ذكر نماييد.

 

ج:200،180،160،140،120،100

 

8- اصول طراحي بندها در نقشه فرش را توضيح دهيد.

 

ج: در طراحي بندها نكات مهمي وجود دارد كه بايد رعايت شود مانند

 

دقت،ظرافت،محاسبه،پخش بند به تناسب محيط كار ،حركت بند بايد به شكل حلزوني و

 

دقيق باشد.

 

9- عدم تناسب گلها در طرح و نقشه قالي چه عيوبي را در نقشه به وجود ميآورد؟

 

ج: اگر طراح اين محاسبه را به طور دقيق انجام ندهد،نه نقشه خوب و با كيفيتي

 

بدست خواهد آمد و نه اجرا و بافت فرش با كيفيت مطلوب خواهد بود.

 

10- روش طراحي گل هاي شاه عباسي را شرح دهيد.

 

ج:1- در طراحي گلهاي شاه عباسي ، فاصله بين آنها كاملا با هم برابر باشند2

 

- اندازه گلها با هم برابر وهم  وزن باشد3- استفاده از يك تكنيك در گلها (يكي خيلي

 

خلوت و ديگري شلوغ  نباشد).

 

11- انواع اسليمي را نام ببريد ؟

 

ج:1- اسليمي تو خالي 2- اسليمي ماري3- اسليمي گلدار 4- اسليمي دهن اژدری

 

12- تعاريف اسليمي را ذكر نماييد.

 

ج:1- اسليمي حركتي پيچكي (حلزوني يا گردشي) است2- اسليمي حركتي است كه از

 

خود  شكلهايي زيبا و مختلفي مانند قاب و كتيبه ها ي گوناگون به وجود ميآورد 3-

 

اسليمي حركتي دارد كه نياز مند مبداء و منشاء نيست و به صورت مستقل مي تواند

 

چرخش داشته باشد.

 

13- اگر اسليمي و گلهاي شاه عباسي و ختاييها در كنار هم كار شوند چه حالتي به

 

وجود مي آيد؟

 

ج: در اين باره يك حركت خاص وجود ندارد،بلكه حركت اصلي مربوط به اسليمي و

 

حركت فرعي مربوط به گلهاي شاه عباسي و ختايي است.

 

14- تناسب حاشيه ها را ذكر نماييد.

 

ج: يك ششم عرض كل فرش و يا يك سوم نصف عرض فرش

 

15- تناسب حاشيه ها در چه ابعادي قابل اجرا نيست.

 

ج:در اندازه هاي300*80 و يا 100*50 سانتي متر

 

16- در فرش كناره تناسب حاشيه ها معمولا چند است؟

 

ج: يك هشتم يا يك دهم كل عرض فرش

 

17- رنگ بندي حاشيه و متن را توضيح دهيد .

 

ج:رنگ حاشيه معمولا بايد با رنگ زمينه آن همخواني و تناسب و زيبايي داشته

 

باشد.

 

18- در يك فرش با زمينه سرمه اي از چه رنگي در حاشيه ميتوان استفاده كرد؟

 

ج:رنگ مسي يا لاكي يا كرم و در چنين مواقعي بايد ترنج قالي نيز از رنگ حاشيه

 

تبعيت كند.

 

19- تناسب اندازه ترنج با متن را شرح دهيد.

 

ج:براي اندازه بودن ترنج،يك سوم متن فرش را در نظر ميگيرند ،در غير اين صورت

 

ترنج كوچك يا بزرگتر ميشود.

 

20- روش جلوگيري از كچلي (سفيدك زدن) در رنگ آميزي نقشه فرش را توضيح

 

دهيد.

 

ج: براي جلوگيري از چنين مشكلي بايد طراح اولا با دقت ،تمام جزئيات نقشه را رنگ

 

آميزي كند و پس از اتمام اين مرحله و قبل از نقطه گذاري ، نقشه را كنترل و بازبيني

 

كند.

 

21- اصلي ترين قسمت هاي نقشه فرش جهت رنگ آميزي را نام برده و روش كار

 

را توضيح دهيد.

 

ج: اصلي ترين قسمت نقشه گلها هستند ، بنابراين بايد گلها داراي رنگ آميزي

 

متناسبي با هم باشند ،يعني رنگها در يك جا متمركز نباشند و در محلي ديگر كمتر

 

استفاده شوند.

 

22- روش رنگ آميزي گلهاي نقشه قالي با متن لاكي چگونه است؟

 

ج:نبايد گلهايي به همان رنگ ويا رنگهايي از خانواده مسي و پوست پيازي داشته

 

باشد.

 

23- شيوه رنگ آميزي سنتي نقشه فرش را شرح دهيد.

 

ج: در اين روش ، اصل مهم رعايت سنتها وگرايش به اصالتها بوده وسعي مي شود

 

كه اصول مرسوم در گذشته رعايت شود.

 

24- بهترين رنگها براي رنگ آميزي اسليمي در زمينه خاكي و مسي كدام رنگ ها

 

هستند؟

 

ج: رنگهاي روناسي و سرمه اي

 

25- رنگهاي به كار برده شده در رنگ آميزي سنگين را نام ببريد.

 

ج: استفاده ازرنگهاي تيره مربوط به رنگ آميزي سنگين است،دراين نوع رنگ

 

آميزي ،بيشتر از رنگهايي مانند سرمه اي ،آبي، قهوه ايي ، كاكائويي ، زرشكي ،

 

 لاكي ، نخودي، شتري، كرم وخاكي استفاده ميشود.

 

26- رنگهاي به كار برده شده در نقطه گذاري نقشه با رنگهاي تيره را نام ببريد .

 

ج: رنگهاي مشكي و سرمه ايي

 

27- رنگهاي به كار برده شده در رنگ آميزي كهنه را نام ببريد.

 

ج: رنگهاي كم رنگ و سرد

 

28- شيوه رنگ آميزي در فرش قم ، كاشان و اصفهان را شرح دهيد.

 

ج: در رنگ زمينه كرم،در رنگ حاشيه مسي روشن، رنگ طره سرمه اي،رنگ

 

اصلي لچك خاكي روشن ،رنگ اصلي ترنج مسي روشن به كار ميرود.

 

29- شيوه رنگ آميزي در فرش تبريز و نايين راشرح دهيد.

رديف

رنگ زمينه

رنگ حاشيه

رنگ طره

رنگ اصلي لچك

رنگ اصلي ترنج

1

كرم

خاكي روشن

سرمه ايي

خاكي سير

خاكي روشن

2

كرم

دوغي

سبز روشن

آبي روشن

دوغي

 

30- رنگ ها ي سبك چه رنگهايي هستند؟

 

ج: منظور از رنگهاي نامناسب و سبك ،رنگهاي به اصطلاح جلف است كه در قالي

 

جايگاهي ندارد.

 

31- در فرش اصفهان از چه رنگهايي بيشتر استفاده ميشود؟

 

ج: از رنگهاي سرد

 

32- در فرش تبريز ازچه رنگهايي بيشتر استفاده ميشود؟

 

ج: از رنگهاي سرد و گرم

 

33- انواع رنگ آميزي را نام ببريد؟

 

ج: 1- رنگ آميزي سرد2- رنگ آميزي گرم 3- رنگ آميزي كهنه 4- رنگ آميزي

 

ساده 5- رنگ آميزي سنگين

 

34- نقطه گذاري نقشه فرش را تعريف نماييد و ارتباط آن را با طرح اوليه بيان كنيد.

 

ج: قرار دادن رنگ ( مشخص و تعيين شده ) به وسيله قلم نقطه گذاري داخل مربع

 

هاي كوچك نقشه رنگ شده فرش است به طوري كه رنگ از محدوده و خطوط هر

 

 مربع كوچك بيرون نزند و عمل نقطه گذاري ارتباط مستقيمي با طرح اوليه دارد.

 

35- مشخصه ها ي نقطه گذاري صحيح را نام ببريد.

 

ج: 1- چيدن نقطه هاي چهارگوش 2- ايجاد خطوط متنوع منحني و شكسته بر حسب

 

نوع طرح 3-انتخاب رنگهايي كه بعد از بافت به خوبي خود را نشان دهند.

 

36- اصطلاح شكستگي در نقشه فرش را توضيح دهيد .

 

ج: اين اشكال در اثر محاسبه نادرست تعداد نقطه ها و عدم درك صحيح از منحني به

 

وجود مي آيد.

 

37- عيوب ناشي از اشتباه نقطه گذاري حركت زير ورو در گره ها و اسليمي ها را

 

شرح دهيد.

 

ج:1-عدم رعايت زيروروي اسليمي ها دررنگ گذاري2- غلط نقطه كردن وبد فهميدن

 

زير وروي آنها .

 

38- اصلي ترين قسمت هاي نقشه فرش در نقطه گذاري را نام برده و توضيح دهيد.

 

ج: بندها اصلي ترين قسمت نقشه براي نقطه گذاري اندوبندها بايد با حفظ حركت

 

حلزوني ومنحني خويش رنگ آميزي و نقطه گذاري شوند وانحراف از مسير آن به

هيچ وجه جايز نيست و حفظ حركتهاي زير ورو از نكات مهم نقطه گذاري است.

 

39- زنجيره چيست ؟

 

ج: در بحث طراحي،زنجيره به قسمتهايي گفته مي شود كه درواقع حد فاصل بين

 

حواشي با متن و يا حاشيه هاي متوسط و بزرگ با يكديگر است.

 

40- عوامل مشخصه یک رنگ خالص چیست ؟

 

1- درخشش  2- وسعت